Glasborgen

Roman, Gyldendal 2012.

Bagsidetekst

Judith har fået sit livs rolle.

I Operaen på Holmen skal hun synge hovedpartiet i en ny opera af den karismatiske komponist Rolf Bergström, som hun også lader sig forføre af. Men hun er ikke alene om Rolf. For hvem er den skræmmende Vilgot, som Rolf synes at være mærkeligt afhængig af, er han overhovedet menneskelig, og hvad vil han med Judith?

‘Glasborgen’ er en højdramatisk og blodig fortælling om en kvindes vej mellem dirigenter og dæmoner, mellem fangenskab og befrielse. Og om stemmer og glas.

Anmeldelser

Ekstra Bladet  ★★★★★

“Som i de foregående værker navigerer den multi-talentfulde forfatter ubesværet i krydsfeltet mellem virkeligheden og det – i mangel af bedre ord – overnaturlige. Fundamentalt spændende og ualmindeligt velskrevet.”

Berlingske Tidende  ★★★★

“En velskrevet og indsigtsfuld skildring af operahusets liv, musikkens væsen og sangernes kamp for at trænge ind i de store værker og fortolke dem.”

Weekendavisen

“Operaens dna er patos, og det overfører hun stort set ubesværet til en nutidig tekst om en kvinde, der vrister sig løs af sin elskers og sin mors dominerende indflydelse. I Glasborgen er virkemidlerne skræddersyet til melodrama: Store armbevægelser, patos, litterære og musikalske hints, blodig handling, fravalg af snusfornuft og en blanding af suggererende og præcist sprog. Anne-Marie Vedsø Olesen er kulørt på den gode måde.”

Politiken

“Anne-Marie Vedsø Olesen skriver med et stort overskud og tydeligvis med stor fornøjelse … hun har sans for detaljerne – således er det godt set, at operahuset med sit gitterværk minder om et akvarium eller om den slags små glaskugler med snevejr indeni. Og det er dette indre kunstneriske stormvejr, hun sætter ord på i ‘ Glasborgen’. Det gør hun godt”.

NORDJYSKE Stiftstidende ★★★★★

“… suger Anne-Marie Vedsø Olesen det rå begær frem af de københavnske kanaler, hvor vandet på jungiansk vis forvandles til et altædende maskulint monster, der anno 2012 og før og for altid vil fortære kvindeliv … Bogen er sylespids som forfatterindens stiletter og bør læses af begge køn.”

MetroXpress ★★★★★

“‘Glasborgen’ er et mareridt, der svinger sig som en arie helt op i de fineste krystalklare toner. I et levende og medrivende sprog flyver man let gennem siderne. Det er morsomt, intenst og uhyggeligt at følge Judith på hendes færd for at komme til at kaste sig fri af sine lænker, mens hendes umiddelbare verden, Operaen, bogstavelig talt rasler ned om ørerne på hende. I denne velskrevne gyser finder man ud af, at det nogle gange er nødvendigt at kaste med sten, selv om man bor i en glaskuppel. En herlig ny måde at betragte Operaen på.”

ALT for damerne ★★★★

“Man må overgive sig til Danmarks svar på Stephen King, uanset om man er fan af overnaturlige thrillere eller ej.”

Kristeligt Dagblad

“‘Glasborgen’ er en symbolsk historie om passion og fortabelse og om en kvindes langsomme erkendelse af, at hun må vælge sin egen skæbne. At lade Operahusets store, lysende vandomkransede halvklode danne ramme om fortællingen og at lade en fremmed ankomme udefra samt at blæse højt og flot på konventioner om realisme og overdrev er godt tænkt, og man er med på, på operavis, at elske klicheerne.”

Bibliotekernes lektørudtalelse

“Vi oplever i starten sammen med Judith Operaen som en glasborg, skildret i et sprog, der er mættet til bristepunktet med stor drama og spænding. Men hele det store udtræk virker, når man først lader sig indfange, og jeg vil aldrig mere stå under de 3 glitrende lyskupler i foyeren eller se ned i havnens grønne dybder uden at huske denne bogs billeder. Men så tager det hele fart i retning af gotisk gyser, hvem er Vilgot? Kun Rolfs mentor? Hvordan døde Rolfs kone? Har vi her en rigtig musikalsk vampyr? Slutningen har drama for alle pengene, og jeg kunne da godt tænke mig at møde Judith igen.”

Litteratursiden.dk

“Meget velskrevet og så spændende, at jeg ikke kunne lægge den fra mig. Bogen er meget visuel, og jeg kunne levende forestille mig den omsat til film.”

-

Gyldendals pressemeddelse om Glasborgen:

Glasborgen er forfatteren Anne-Marie vedsø Olesens femte roman.

Det er en dramatisk fortælling om passion, ondskab og dæmonisk kærlighed. Ligesom det er en psykologisk gyser om en kvindes udvikling og om, hvor ekstremt og hensynsløst mænd og kvinder kan opføre sig for at nå deres mål.
Og for første gang i en roman har Operaen på Holmen en central rolle.

“Jeg har især været optaget af det dilemma, som mange af os kan komme til at stå i: Hvor meget er det i orden, at man udnytter sine omgivelser og folk, man er tæt på, til selv at komme videre?” siger Anne-Marie Vedsø Olesen, som i marts har urpremiere på sin første opera, Orkestergraven, der opføres på Den Fynske Opera.

TRAILER FOR GLASBORGEN HER OG PÅ YOUTUBE:

http://www.youtube.com/watch?v=lTLJoATjXhY

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s