Dirigenten og taktens afgørende betydning.

Forleden spurgte Bo til, hvilken indspilning af Wagners opera Parsifal, jeg syntes bedst om.

Nu har jeg af en eller anden grund aldrig rigtig dyrket det med forskellige indspilninger, men under skrivningen af Gudernes tusmørke fik jeg øjnene op for, hvor meget det betyder.

Da jeg har en dirigent som hovedperson i Gudernes tusmørke måtte jeg på researcharbejde omkring dirigentfaget. Allerede takten – pulsen – som dirigenten vælger, sætter det første personlige præg på opførelsen af et værk.

Parsifal har fået højst forskellige udtryk på denne måde. Toscanini, for eksempel, dirigerede overraskende nok den langsomste Parsifal nogensinde. Og Pierre Boulez dirigerede den hurtigste. Der var en forskel på mere end en time mellem de to dirigenters udgaver af Parsifal!

Arturo Toscanini:

 

Pierre Boulez:

 

www.amvo.dk

Advertisement

1 kommentar

Filed under dirigent, dirigenter, forfatter, gudernes tusmorke, Litteratur, Musik, Opera, parsifal, research, skrive, wagner

One response to “Dirigenten og taktens afgørende betydning.

  1. Bo

    Tak for henvisningen til min blog. Jeg har tilladt mig at skrive en slags hurtig opfølger til dit indlæg: http://gorzelak.smartlog.dk/parsifal-post106801

    Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.