4 dage til udgivelse: Hoffmanns eventyr

“Husk nu at nyde det!” sagde en god ven til mig forleden, da han forstod mit udgivelsesstress. Han er filmmand og kender selv til det altopslugende selvsving, man kan havne i op til en premiere. Et andet godt råd han engang gav – ved udgivelsen af min forrige roman, Tredje Ikaros – var sanseoplevelser. “Gå efter sanseoplevelserne!” Man kan alligevel ikke styre sine tanker til fokus og koncentration, så afledning og nye indtryk skal komme på en anden måde.

Så imorgen tager jeg til premieren på Hoffmanns eventyr på Det Kongelige Teater. Normalt er jeg ikke særlig imponeret eller påvirket af Offenbachs musik, men lige netop operaen Hoffmanns eventyr hører til blandt mine absolutte favoritter. På alle måder. Dels er historien en Faust-fortælling (og det er jo altid godt!) med en mefistofelisk forfører, der i forskellige skikkelser introducerer Hoffmann til tre forskellige kvinder: Dukken Olympia, kunstnerinden Antonia og kurtisanen Giulietta. Og dels er det en opera, der viser en mands manglende evne til at betragte kvinden som et helstøbt væsen. Hoffmann går til tre kvinder for at udforske, fascineres af, forelske sig i, og blive inspireret af forskellige aspekter af kvindeligheden. Men alle disse aspekter kan findes i een kvinde. Og på den måde er Hoffmanns eventyr også en gammeldags fortælling om det klassiske madonna-luder kompleks.

Men frem for alt er musikken fantastisk. Festlig, iørefaldende, forførende, og med det ene storslåede kuldegysfremkaldende musikstykke efter det andet. Tag ind og oplev den!

5 kommentarer

Filed under bog, forfatter, Litteratur, mig, Musik, Opera, teater

5 responses to “4 dage til udgivelse: Hoffmanns eventyr

  1. Bo

    Hvis du får andet end positive anmeldelser for din nye bog, så er det fordi, der er noget råddent i andedammen. Og det vil – såfremt – søreme ikke være din skyld. Jeg tror, du kan læne dig trygt tilbage — og nyde musikken. Du har skrevet en meget god bog.

    Like

  2. Tak. Jeg synes det egentlig også selv. Jeg VED, at jeg har skrevet en god bog …
    Men jeg ved også, hvor tilfældigt anmelderiet kan være. Nogle gange handler det om humør og om mode hos anmelderen. Andre anmeldere igen kan se rødt, hvis man ikke skriver socialrealisme, der er 1:1 indentificerbar for læseren. Ja, det er sandt, stadigvæk … Hvis du en dag orker, så find Fyens Stiftidendes anmeldelse af Tredje Ikaros frem og få dig et godt grin. Deres anmelderinde (jeg har fortrængt hendes navn) var helt oppe og køre af hysteri. Råbte op om, at hun ikke kunne klare den “postmodernistiske dødsspiral”. Det var absolut ikke en forbrugervenlig anmeldelse for avisens læsere. Og dermed en dårligt lavet anmeldelse fra hendes hånd.
    Heldigvis stod hun ret alene med sit synspunkt. De store avisers tunge drenge gav Tredje Ikaros super-gode anmeldelser.

    Like

  3. Unfortunately, there is still no Danish translator for google translate and babelfish altavista…. I can read any article about classical music in Korean, Chinese, russian or Japanese, but not in Danish… Well al these Danish footballers learned Dutch in a year.. so…🙂
    Greetings from the Netherlands,
    Rolf
    http://homepages.ipact.nl/~otterhouse
    (my classical lp->mp3 hobby page, updated every friday)
    http://www.youtube.com/otterhouse
    (my classical music youtube channel)

    Like

  4. Greetings Rolf. And welcome to my blog. Sorry about the Danish …😉
    Fortunately I have a little in English since my publisher Gyldendal has translated part of my new novel into English. The book is called “Twiligt of the Gods” (referring to Wagner’s Götterdämmerung) and is going to be published September 11.
    You can read more in English on: http://www.amvo.eu
    and
    http://amvo.smartlog.dk/s–er-der-smagspr-ve-p–engelsk–post110752

    Like

  5. Bo

    Postmodernistiske dødsspiral? Det ville dog ellers være noget, synes jeg. At have forårsaget sådan en. Eller, altså … Jeg er ikke helt klar over, hvordan sådan en ser ud. Helt nøjagtigt. Men det lyder godt. Det ville se godt ud på mit CV. Tænker jeg.

    Like

Skriv et svar

