Wagners relevans

Nila Parly har netop udgivet bogen Absolut sang, hvori hun gør op med det synspunkt, at de kvindelige hovedpartier i Wagners operaer skulle være offerroller. Det er en spændende og forfriskende indgangsvinkel, og endnu engang forundres og begejstres jeg over, hvordan god kunst aldrig forældes.

I min egen roman Gudernes tusmørke (der er bygget op over Wagners Parsifal) har kvinden stadig offerrollen. På overfladen i hvert fald. Til gengæld har jeg brudt med de gængse kristne og nihilistiske tilgange til begærshåndteringen i min version. Og mener også at finde belæg for det, såvel musisk som dramatisk i Wagners Parsifal.

Sådan er kunsten så forunderligt relevant. Til alle tider.

www.amvo.dk

Advertisements

Skriv en kommentar

Filed under forfatter, kunst, Litteratur, Musik, Opera, wagner

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s