De tre musketerer og mig

Det var en mørk og stormfuld nat, og jeg gøs med D’Artagnan og musketererne, da Milady langt om længe fik hugget hovedet af. Så smuk og så ond en kvinde. Uha, en grum historie!

Jeg elsker Alexandre Dumas’ roman De tre musketerer. Jeg læste den første gang som barn og har siden læst den mange gange, også som voksen. Hvorfor er den så god? Det kan man sikkert skrive lange afhandlinger om. I hvert fald er den fundamentalt spændende – der er masser af action og kærlighedsintriger. Men det er der nu i så meget. Jeg tror, at noget af det, der gør De tre musketerer fremragende, er at den er usentimental. Der er noget friskt og råt over den. Og så har den en mesterlig karaktertegning. Med få og brede penselstrøg ser vi læsere øjeblikkelig D’Artagnan, Porthos, Athos og Aramis for os.

De tre musketerer har da også været med til at definere en hel genre, nemlig kappe- og kårderomanen. Det er ikke en genre, der i dag ofte skrives litteratur indenfor. Jeg kan kun af nyere litteratur komme i tanker om Arturo Pérez-Revertes Alatriste-bøger. Men nu kommer der altså en, der er lidt i den retning: Min sjette roman, Dronningens dame, udkommer på Gyldendal den 14. juni og er en historisk roman fra Frankrig i 1500-tallet.

Faktisk var det idéen til Dronningens dame, der for sytten år siden satte mig i gang med at skrive. Jeg havde sådan en lyst til at skrive et kvindeligt modstykke til De tre musketerer. Kvinder skulle også have lov til at fægte. Og så var jeg dybt fascineret af religionskrigene i Frankrig og Catherine af Medici, som jeg gerne ville tegne et nyt portræt af. Catherine af Medici var efter min mening en særdeles dygtig politiker, og hendes eftermæle som giftmorderske og led heks i al almindelighed er jeg sikker på alene udspringer af, at hun var kvinde. Havde en mand regeret Frankrig som hende, var han blevet kaldt en stærk leder.

Det blev imidlertid til fem andre romaner før Dronningens dame blev helt færdig. Men nu er den her endelig, og det er med stor glæde, at jeg om få uger kan sende min i virkeligheden første roman ud i offentligheden.

De tre musketerer

Skriv en kommentar

Filed under Uncategorized

Skriv et svar

