Camping på Kempinski – kærligheden til min lille rejsekaffemaskine

Østers på Kempinski var den kække titel på en bog med en række essays udgivet af en eksminister for nogle år siden. Kempinski er navnet på en luksushotelkæde, og blandt de legendariske hoteller tæller de to i Berlin – Bristol og Adlon. Herudover findes et par håndfulde rundt omkring i Europa og Mellemøsten, dog hovedsaglig i Tyskland.

Jeg elsker Kempinski-hotellerne. Der er denne ‘verden af i går’-luksus over dem, lysekroner og pejse, gamle malerier og antikke møbler samt en overflod af liberiklædt personale, der hjælper med bagagen, kommer med frugt og chokolade og stiller tøfler frem på et hvidt klæde ved siden af ens seng hver aften. Og ganske ofte har jeg oplevet, at der står en flaske tysk Riesling og venter i en isspand, når jeg ankommer til mit værelse. De har noteret sig i deres system, at jeg holder af hvidvin. De ved også, hvilken tysk avis jeg gerne vil have bragt til døren om morgenen (for tiden Frankfurter Allgemeine, men jeg tror, jeg snart ændrer til Süddeutsche Zeitung).

Nu er der bare det, at jeg ikke er minister. Jo, jeg er minister for mit eget forfatterliv, og det er fint og godt og som det skal være. Men med netop denne ministerpost følger ikke muligheden for på skatteydernes regning at rejse rundt i Europa og spise østers på Kempinski.

Så er det til gengæld godt, at jeg elsker min rejsekaffemaskine. Og at jeg elsker at være forfatter. For man behøver ikke betale en obskøn pris for at overnatte på disse dejlige hoteller, hvis bare man er lidt om sig. Jeg venter altid på tilbud på de billigste standardværelser. Og booker uden morgenmad, som jeg alligevel aldrig spiser. Men morgenkaffe – det SKAL jeg have. Og for år tilbage skaffede jeg mig med held og frækhed et slags VIP-kort til Kempinskikæden, der gør, at jeg får dobbelt værelsesopgradering samt en masse andre forkælelsesfordele. Så hele den billige pakke ender alligevel med luksusværelse og morgenkaffe på sengen.

Jeg starter hver morgen – både når jeg er hjemme, og når jeg er ude at rejse – med kaffe på sengen. Og så skriver jeg mine to obligatoriske, daglige sider, og jeg føler mig tilfreds grænsende til det lykkelige. Min rejsekaffemaskine er sådan set bare en lille elkoger. Når jeg pakker den til rejsebrug, har jeg en glasbøtte til frysetørret kaffe i netop en størrelse, der passer til at kunne være inde i elkogeren. Det giver hver gang en særlig glæde at pakke den. Jeg føler mig smart. Og klar til camping på Kempinski.

 

IMG_3360

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Camping på Kempinski – kærligheden til min lille rejsekaffemaskine

  1. Vil du dele, hvordan du fik VIP kortet? HVAD? HVAD? Bare fordi🙂 Alt godt🙂

    Like

  2. Hæ hæ, ja, jeg tror ikke, det kan lade sig gøre at snøre dem på den måde mere. Man skulle dengang have overnattet 30 nætter på et år (det skal man stadig) for at få det, så kunne man ansøge på hotellet. Jeg havde overnattet 12 nætter. Og skrev så i stedet en mail direkte til en chef i Schweiz i stedet, hvor jeg for det første spillede naiv og troede 12 nætter var nok, for det andet skamroste Kempinski og hvor meget jeg elskede de hoteller, og for det tredje smed alle de titler med, jeg kunne, min egen lægeuddannelse min eksmands EU-job … Og så fik jeg VIP-kortet. Med et venligt brev om, at jeg i virkeligheden ikke var berettiget, men når nu jeg var så glad for det …
    I dag er systemet overgået til en større fælles hotelsammenslutning GHA Discovery, der ud over Kempinski har andre hotelkæder med: http://www.gha.com/ Her har jeg heldigvis så fået det øverste Black Level, der giver den dobbelte værelsesopgradering samt diverse andre goder som tidlig check-ind og sen check-ud …🙂

    Like

  3. åh, du er en snedig rad – det vil jeg prøve…

    Liked by 1 person

Skriv et svar

