Bruxelles-tur

Mens kors og bånd og stjerner forrige weekend applauderede Hamlet-massakren ved åbningen af det nye skuespilhus (ak, kun Horatio står levende tilbage med Fortinbras  i slutscenen), var jeg en smuttur i Bruxelles og besøge gamle venner.

Og jeg har netop modtaget fotos fra turen – en tur med østers og muslinger og hummer og urimeligt hæmningsløse mængder af champagne, og et hotel med ekstravagante og eksotiske suiter, og Karajan med Beethovens niende på stereoanlægget … og indkøb af nye støvler … og mere Karajan …

“Åh, lidenskab, udtør min hjerne!”

Fotos: Copyright Vedsø Olesen

8 kommentarer

Filed under ferie, fotos

8 responses to “Bruxelles-tur

  1. Dejlige billeder.. kan godt lide det sidste af dig, som jeg tænker du er en almindelig dag…
    Luxuz..de andre billeder… må være dejligt at opleve.

    Like

  2. ja enig med Fruen – skønne billeder, specielt nr. 2 ;-)! Personligt er jeg dog ikke vild med champagne – så hellere hvid- eller rødvin!
    Anne-Marie – jeg har undret mig lidt, angående Brueghel’s “Ikaros’s fald”. Den har nu været mit desktop billede noget tid ude på arbejdet, men solen, ser den ikke ud som om den er ved at gå ned/stige op (ved ikke lige om det er øst eller vestlig retning vi ser), samtidig med, at der er en stor sol på himlen? Også den måde den spejler sig på i vandet.

    Like

  3. Ikaros’ fald: Det er et fascinerende maleri … eller DE er, for der er faktisk to versioner, jeg har set dem begge to, de hænger i Bruxelles. Og meget tyder på, at det er rigtig nok, at der skulle have været et oprindeligt tredje, der var det første. heraf min titel “Tredje Ikaros”.
    Vedr. solen i maleriet: Jeg har altid opfattet det som nær solnedgang. Dagen går på hæld, der arbejdes flittigt på marken til det sidste. Solen står lavt på himlen, som jeg ser den på billedet. Men jeg mener, at der finde andre skitser fra Brueghels hånd, hvor solen står helt anderledes. Men det er lang tid siden, at jeg researchede det, og jeg kan altså ikke lige huske det. Og jeg har netop skænket mig et glas Pauillac 1990 … 🙂

    Like

  4. Jan

    Ja – det ser ud til at have været en dejlig tur. Det er altid rart at se gamle venner efter længere tids fravær. Munden står ikke stille og så tror jeg nok at Champagnen hjælper en del på det.
    Philip er mere til Rød- eller Hvidvin.
    Jeg kan godt lide både Champagne, de forskellige vine, en god øl (f.eks. Skovlyst’s Hvedøl), men skal jeg rigtig hygge mig – enten med venner eller med en god bog….eller som nu foran skærmen, så skal der stå en god Malt Whisky ved siden af….som f.eks. en Highland Park 19 år fra Cadenhead’s (en uafhængig aftapper), 2 fingre og 6 dråber vand til at åbne op for alle duftene og smagene. Uhmmmmm.

    Like

  5. Jan

    Nu vi er sådan lidt “out of topic” så falder jeg lige over Philips bemærkning om Tokay Pinot Gris.
    Kender I det med at man associerer oplevelser med et-eller-andet andet ??
    For mange år siden holdt Lillemor og jeg en del ferier i Alsace. Et år boede vi i den lille idylliske by (hvilken by i Alsace er ikke det forresten ??) Bergheim. Hotellet vi boede på, var ehjet af en Vinbonde som havde sin gård lige uden for Byporten. Nåh – men hver dag vi kom hjem til hotellets gårdhave så drak vi et ( 1 ) glas af hans vin – hver dag en ny en. Den pågældende havde havde vejret været ca. 40 grader (det er ikke løgn) uden vind og totalt opløste bestilte vi og fik en koldt glas af hans Tokay Pinot Gris. UUuhhhmmmm. Jeg hørte Engle synge og alt det der. Den vin var så intens i smag og fylde som jeg aldrig har smagt før eller siden (vi fyldte bilen op med hans vine da vi tog hjem). Og hvergang jeg får en Tokay Pinot Gris, så tænker jeg på den eftermiddag i Bergheim…..suk.
    Philip – whisky er en lidenskab og passion….for mig…hæ-hæ…jeg har sat mig for at smage så mange forskellige Single Malts som muligt. Det fandens ved det er, at de sjældent fås i halv- eller kvartflasker, så det kommer til at tage en hel del år, selvom jeg “som regel” har 2-3 flasker åbne ad gangen.
    Nu er jeg ved at indvikle mig i noget der bare vil tage for meget tid, så jeg stopper her…

    Like

  6. @Jan
    nu vi har hi-jacked dette indlæg syntes jeg næsten du skal se dette sted: http://www.villacampestri.com
    Der vil jeg tage Stinne med hen, når engang vi skal på bryllupsrejse, det er placeret 40 km nord for Firenze 😉
    og undskyld Anne-Marie, nu skal jeg nok stoppe 😉

    Like

  7. @Anne-Marie
    Det falder mig ikke så svært at forestille dig siddende med et køligt glas – i morgen drikker jeg en iskold Tokay Pinot Gris (dog ikke købt endnu) mens Stinne og jeg hygger os over en ostefondue!
    Det er et skønt maleri – på min laptop derhjemme har jo dog ”Venus af Urbino” af Titian som baggrund – den er mig noget bedre for mine øjne ;-). Nå, tilbage til Brueghel – det jeg undrer mig over er, at hvis du kigger efter så er der en lillebitte sol nede ved hav overfladen. Men jeg kan slet ikke få lyset til at stemme med den, det virker som om der er en meget større sol som man dog ikke kan se konturen af – kun lyset. Nu er jeg ikke den største kunst ekspert, men jeg kan ikke få det til at hænge sammen. Billedet er dog genialt – og det er pudsigt at folk slet ikke lægger mærke til Ikaros.
    @Jan
    Whisky er jeg heller ikke mester i – så vil jeg meget hellere have gin. Min svigerfar har dog prøvet at få mig til at drikke whisky, med et lidt uheldigt udfald. En kold øl skal man aldrig være for fin til…heller ikke hvis den er halvlunken – så længe de drikkes i godt selskab 😉

    Like

  8. @ Philip og Jan: Enhver der med udgangspunkt i de dionysiske glæder har lyst til at udfolde sig har frit lejde her … I skal bare boltre jer så meget I lyster … 😉

    Like

Skriv et svar

